Periodontologia

Leczenie paradontozy

Periodontologia – profilaktyka i leczenie chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej (leczenie min paradontozy, stanów zapgalnych dziąseł)

-skaling nad- i poddziąsłowy

– kiretaże (oczyszczanie patologicznych kieszeni dziąsłowych)

– plastyka dziąseł (przerosty w  wyniku stosowanych leków, stanów zapalnych)

-plastyka przerośniętych wędzidełek warg ( przyczyna min szpar miedzy siekaczami)

– zabiegi chirurgiczne- pokrywanie recesji

-pogłębianie przedsionka jamy ustnej

-regeneracja kości

Przyzębie to tkanki otaczające ząb i utrzymujące go w kości. W ich skład wchodzą : dziąsła, kość wyrostka zębodołowego szczęki i żuchwy, cement korzeniowy, różnego rodzaju więzadła mocujące ząb w zębodole. W wyniku stanu zapalnego dochodzi do niszczenia tego aparatu i zęby coraz słabiej są osadzone, a z czasem wypadają.

Ze względu na częstość występowania,  choroby przyzębia są zaliczane do chorób społecznych. w Polsce ok. 40% dzieci i młodzieży oraz ponad połowa dorosłych cierpi na periodontitis.

Chorobami przyzębia zajmuje się nauka zwana periodontologią.

Główną przyczyną chorób dziąseł i przyzębia jest niedostateczna , nieprawidłowa higiena jamy ustnej.

Innymi przyczynami mogą być:

– miejscowe czynniki np. nawisające brzegi koron, wypełnień

– cukrzyca, zaburzenia metaboliczne, leki, choroby krwi

– choroby i zespoły genetyczne

–  nieprawidłowości śluzówkowo-dziąsłowe

pierwotne i wtórne węzły urazowe

– wady zgryzu

Zmineralizowana płytka nazębna (kamień nazębny) w której bytują szkodliwe drobnoustroje powoduje utratę tkanek przyżebia i powstanie kieszonek przyzębnych. Kamień ten może być nad- i poddziąsłowy.

Początkowe stadium paradontozy przebiega prawie bezobjawowo. Często są to niewielkie krwawienia z dziąseł, obnażenia korzeni zębów, nieprzyjemny zapach i smak z jamy ustnej. Bardzo często takie objawy są bagatelizowane i ludzie zgłaszają się do dentysty opiero wtedy, gdy pozornie zdrowy ząb się rusza, boli lub utworzy się ropień przy zębie.. Wtedy zazwyczaj jest już za późno.

Choroba na ogół zaczyna się zapalenia dziąseł spowodowanego płytką bakteryjną i kamieniem nazębnym. Z czasem dziąsła odstają od korzeni zębów,  tworzą się głębowkie kieszonki, w których gromadzą sie bakterie i resztki pokarmowe.

Wydzielane w procesie zapalnym substancje mają właściwości toksyczne, niszczące kość co w konsekwencji prowadzi do znacznej ruchomości zęba. Kieszonki coraz bardziej pogłębiają się, przesuwają dokorzeniowo, odsłaniając coraz większą część korzeni zębów. Jest to już zaawansowana postać choroby.